Przepisy prawa oświatowego nie odnoszą się wprost do tej kwestii, przy czym zobowiązują dyrektora do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz dostosowania stanowiska pracy do potrzeb ucznia niepełnosprawnego (§ 2, § 24 ust. 3 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).
Zgodnie z § 2 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce. Dotyczy to między innymi obowiązku wyposażania pomieszczeń w certyfikowany sprzęt oraz meble posiadające aktualne certyfikaty zgodności, spełniające wymogi bezpieczeństwa i ergonomii (§ 9 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny). Ponadto na podstawie § 24 przywołanego rozporządzenia konieczne jest dostosowanie stanowiska pracy do warunków antropometrycznych uczniów, a jeżeli ze stanowisk pracy korzystają osoby niepełnosprawne, dostosowuje się je do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności.
Wymagania dla mebli szkolnych określają Polskie Normy: PN-EN 1729-1:2007 „Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych Część 1: Wymiary funkcjonalne”, PN-EN 1729-2:2007 „Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań”.
W doborze stolika do pracy dla ucznia poruszającego się na wózku kluczowe będzie posiadanie certyfikatu zgodności wyrobu z obowiązującymi normami, natomiast indywidualne dostosowanie stanowiska pracy dla konkretnego ucznia będzie wymagało uwzględnienia rozmiaru wózka, na którym się porusza (szerokość, całkowita długość wraz z podnóżkami oraz wysokość siedzenia i wysokość podłokietników (od podłogi) określają przestrzeń na wsunięcie kolan i stóp na podnóżkach pod blat stolika w sposób pozwalający na swobodne podjechanie wózkiem i manewrowanie, uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska, blat stołu powinien znajdować się na poziomie łokci). Istotne jest również funkcjonowanie ucznia w związku z zakresem dysfunkcji narządu ruchu np. pozycja ciała, zasięg ruchów rąk. Warto rozważyć zakup biurka o regulowanej wysokości i kąta nachylenia pulpitu, z wcięciem umożliwiającym maksymalne podparcie dla łokci w każdej pozycji. Dostępne są również stoliki z listwami chroniącymi przed zsuwaniem książek czy zeszytów, rynienkami na przybory, wieszakami na tornister.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6 poz.69 ze zm.) – § 2, § 9 ust. 2 i 3, § 24.
Marzenna Czarnocka, ekspert portalu ePedagogika.pl